För att filtrera fram uppgifter från planerna används en guide i sju steg. I första steget syns tidigare sparade urval.
Sida 2, gör urval på administrativa uppgifter. Längst upp i guidens alla fönster står hur många planer och avdelningar som motsvarar urvalskriterierna.
LKF - välj bland län, kommun och församling. Inom parentes står hur många planer varje nod innehåller.
Planstart, Kundnummer, Planläggare och Ägare/Kontakt - Planernas värde visas i en lista. Man kan markera ett intervall genom att hålla nere <shift>-tangenten samtidigt som man klickar med musen, eller välja flera genom att hålla nere <ctrl>-tangenten och klicka med musen.
Sida 3, urval på avdelningsuppgifter. Klicka på en uppgift och välj från listan. Man kan markera ett intervall genom att hålla nere <shift>-tangenten samtidigt som man klickar med musen, eller välja flera genom att hålla nere <ctrl>-tangenten och klicka med musen.
Sida 4, trädslag och tillhörande uppgifter.
Sida 5, föreslagna åtgärder. Sök bland de åtgärder som finns i de planer som motsvarar sökningen så här långt.
Sida 6, utförda åtgärder.